Paikallisuutiset

Kainuun Omasote-palvelu uudistuu kesäkuun alussa

Kainuussa terveydenhuollon etäasiointi on lisääntynyt eniten. Kainuun Omasoten uudistunut käyttöliittymä otetaan käyttöön kesäkuun alussa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen tilaston mukaan jo kolmasosa avoterveydenhuollon asioinneista toteutuu etänä. Maakunnittain tarkasteltuna asukasta kohden eniten etäasiointia toteutetaan Kainuussa.

Koronapandemia on vauhdittanut digitaalisten palveluiden käyttöä; kasvua Suomessa on noin kahdeksan prosenttiyksikköä, samalla kun käynnit vastaanotoilla ovat vähentyneet. Eniten etänä asioivat 50–74-vuotiaat. Etäasioinniksi määritellään tilastoaineistossa muun muassa puhelimitse tai verkkopalvelussa reaali- tai ei-reaaliaikainen palvelutapahtuma.

Omasote-palvelu on keskeinen sähköisen asioinnin kanava Kainuun sotessa. Omasotessa voi esimerkiksi varata aikoja, tarkistaa laboratorion tutkimustuloksia ja olla tietoturvallisesti yhteydessä ammattilaiseen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Asiointi Omasotessa on lisääntynyt merkittävästi kuluvana vuonna. Tammi-huhtikuun aikana kirjautumisia oli yhteensä 167 472. Kasvuvauhti tammikuusta on ollut 67 prosenttia, jota selittää pitkälti koronarokotusten ajanvarausten ohjaaminen Omasoten kautta.

Kainuun Omasoten uudistunut käyttöliittymä otetaan käyttöön kesäkuun alussa. Sote-palvelut uudistuvat aiempaa joustavampaan suuntaan. Kainuun sote tiedottaa, että perinteisen tapaamisen lisäksi monet asiat voidaan hoitaa puhelimella tai verkossa. Tämä helpottaa asiointia myös pitkien välimatkojen maakunnassa.

– Netti- ja takaisinsoittopalvelut tarjoavat mahdollisuuden asioida joustavasti – ne auttavat merkittävästi työjärjestelyitä, jolloin aikaa vapautuu vastaanottotyöhön. Kainuulaiset käyttävätkin etäasiointia jo varsin sujuvasti. Omasoten kautta hoituu useat kontaktit ilman, että tarvitsee käydä paikan päällä, selventää terveyskeskustoiminnan vastuualuepäällikkö Arja Horto .

Etäpalveluita on myös erikoissairaanhoidon poliklinikoilla ja käyttöä laajennetaan jatkossa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kainuun keskussairaalassa palvelee päivystysapu numerossa 116 117. Päivystävä sairaanhoitaja arvioi hoidon tarvetta ja antaa tarvittavia jatko-ohjeita. Mikäli päivystyskäynti on tarpeen, asiakkaalle voidaan antaa arvioitu vastaanottoaika, jolloin odotusaika paikan päällä on merkittävästi lyhyempi.

– Nykyinen järjestely on osoittautunut erittäin toimivaksi sekä potilaiden että henkilöstön kannalta. Voimme tasata ruuhkahuippuja ja jaotella käynnit kiireellisyyden mukaan aiempaa tehokkaammin. Tämä on ennen kaikkea potilaiden etu, kertoo päivystyksen ylilääkäri Katri Mäenpää .

– Korostan ohjeistusta: henkeä uhkaavissa tilanteissa tai onnettomuuksissa aina soitto hätäkeskukseen 112. Ellei tiedä, onko kyse päivystysasiasta, soita ensin 116 117, neuvoo Mäenpää.

Omasote-palvelu on keskeinen sähköisen asioinnin kanava Kainuun sotessa.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä