Tekoäly teki markkinoinnista helppoa – ja tehotonta
Tuntuuko välillä siltä, että internet on nykyään kuin huonosti dubattu elokuva – kaikki näyttää samalta ja kuulostaa samalta? Ei mikään ihme, sillä yhä useamman yrityksen markkinointisuunnitelma näyttää olevan tekoälyroskan maksimaalinen dumppaaminen verkkoon.
On päivänselvää, että markkinointia vaivaa tällä hetkellä puolivaikea "tekoälymasennus". Verkko täyttyy keskinkertaisesta massasisällöstä, ja kyllä – myös sinun asiakkaasi ovat huomanneet tämän.
Pimeää puolta on kuitenkin liian vaikea vastustaa, kun nappia painamalla voi tuottaa kymmenen geneeristä blogipostausta minuutissa. Mutta kun kaikki huutavat yhtä aikaa koneäänellä, kukaan ei tule kuulluksi.
Tämä on sääli, sillä tekoäly on oikein käytettynä mahtava renki, mutta väärissä käsissä umpisurkea markkinointijohtaja. Valitettavan moni yritys on kuitenkin ulkoistanut ajattelunsa algoritmeille, jolloin myynnin johtaminen ja muu kaupallinen koneisto ovat hallusinoivan ChatGPT:n glitchaavissa käsissä.
Strategia on uusi luksustuote
Maailmassa, jossa kuka tahansa voi tuottaa sisältöä sekunneissa, sisältö on kokenut inflaation, jossa keskinkertaisen tekstin arvo on nolla. Strategisen ajattelun ja tulosvastuun merkitys korostuvat puolestaan enemmän kuin koskaan aiemmin.
Voittajia eivät ole ne, jotka tuottavat eniten sisältöä, vaan ne, jotka ymmärtävät ketä ja mitä varten sisältö on tehty. Ennen pullonkaula oli tuotanto, nyt se on asiakkaan huomio.
Tässä piilee myös markkinan suurin mahdollisuus – kolikon kääntöpuoli. oikein käytettynä yksi strateginen asiantuntija kykenee nykyään tekemään koko markkinointitiimin työn. Kun strategi, copywriter ja data-analyytikko ovat yksi ja sama henkilö, viesti ei puuroudu matkalla, vaan pysyy kristallinkirkkaana ideasta toteutukseen.
Miksi maksaisit enää markkinointitoimiston seinistä?
Perinteisten markkinointitoimistojen valtakausi on ollut murroksessa ChatGPT:n tulemisesta lähtien. Vielä muutama vuosi sitten normi oli se, että digimarkkinointi vaatii ison tiimin, pitkät palaverit ja monimutkaiset raportit. Vuonna 2025 tämä on auttamatta vanhentunut ajatusmalli.
Raskaat organisaatiorakenteet eivät pysy teknologian murroksen vauhdissa. Pahimmillaan asiakas maksaa projektinjohdosta, tiloista ja hallinnosta senior-tason hintoja, mutta itse työn tekee junior-tason harjoittelija tekoälytyökaluilla. Miksi siis maksaisit markkinointitoimiston seinistä, kun voit maksaa tuloksista?
Vähemmän byrokratiaa, enemmän kauppaa
JHV.fi on strateginen yhden miehen digitoimisto, joka käyttää kyllä tekoälyä ja teknologiaa, mutta ne ovat työkaluja, eivät isäntiä. Tässä mallissa et maksa byrokratiasta ja asioit aina suoraan tekijän kanssa.
Kysymys kuuluukin: Haluatko lisätä melua vai kerätä muiden asiakkaat?
Internet ei tarvitse enää yhtään geneeristä blogitekstiä. Ota yhteyttä, niin katsotaan, onko markkinoinnissasi käyttämätöntä potentiaalia. En lupaa "pöhinää", mutta lupaan selkeän suunnitelman tuloksen kasvattamiseen.