Ranska kärkipaikalla linjauksessa liikenteen päästöjen vähentämisestä

Yksi ekologisen maailman keskeisistä pilareista on liikenneteollisuuden innovaatio. Ilmastonmuutos ja materiaalikriisi ovat tehneet kuluttajista ja erityisesti eri automerkkien edustajista tietoisempia siitä katastrofista, joka meitä odottaa tulevaisuudessa. Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista autoteollisuudessa on sen kyky mukautua helposti kaikkiin tarpeisiin ja jatkuvasti kehittyä pysähtymättä.

Esimerkiksi merkittävä käännekohta tapahtui auton varaosien kaupassa, mikä online-alustojen myötä on tullut helpommaksi ja läpinäkyvämmäksi, mahdollistaen parhaiden varaosien ostamisen muutamalla klikkauksella tunnetuimmilta merkeiltä: Näistä yrityksistä erottuu epäilemättä Ovoko, joka on Euroopan johtava käytettyjen alkuperäisten varaosien verkkokauppa.

Ostamalla uudelleenvalmistettuja varaosia autat vähentämään hiilidioksidipäästöjä, jotka johtuvat uusien varaosien valmistuksesta. Auton purkuosat ovatkin merkittävä osa kestävää liikkuvuutta, sillä ne edistävät kiertotaloutta ja vähentävät ympäristövaikutuksia.

Suomessa Traficom on selvittänyt liikenteen päästöjä jopa ihan maakuntatasolla.

Tässä artikkelissa keskitymme siihen, mitä Ranskan presidentti Emmanuel Macron aikoo tehdä seuraavien vuosien aikana vähentääkseen hiilidioksidipäästöjä ja varmistaakseen ekologisen liikenteen.

Muutokset alalla

Ajoneuvoteollisuus on vastuussa yli 30 prosentista kasvihuonekaasupäästöjä Ranskassa, joten Ranskan viranomaiset ovat laatineet suunnitelman niiden vähentämiseksi, joka koostuu kolmesta kohdasta: Ensimmäinen niistä on täydellinen siirtyminen polttoaineesta sähköön. Toiseksi parannetaan julkista liikennettä siten, että sitä käytetään enemmän liikkumiseen, ja kolmanneksi pyritään mahdollisimman paljon vähentämään matkoja.

Monet näistä toimista tähtäävät kevyiden ja vähäpäästöisten ajoneuvojen edistämiseen lisäämällä niiden osuutta markkinoilla nykyisestä yhdestä prosentista 15 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi kannustimilla ja helpotuksilla pyritään muuttamaan kulutuskäyttäytymistä, joka suosii ranskalaisia kuluttajia ostamaan suurikulutuksisia SUV-autoja muiden ajoneuvojen sijaan. Käydään läpi nämä kolme pääkohtaa yksityiskohtaisesti.

Siirtyminen polttoaineesta sähköön

Mitä tulee ensimmäiseen kohtaan, Ranskan presidentti on keksinyt pitkäaikaisen leasingohjelman matalatuloisille perheille, jotta siirtyminen olisi mahdollisimman saavutettavaa kaikille. Tämä menetelmä sisältää kuukausittaisen maksun (100 euroa) uuden sähköauton ostamiseksi. Ei ole vielä selvää, mitkä ovat pääsyoikeudet tähän ohjelmaan tai mitkä mallit sisältyvät siihen. Kuitenkin näiden ajoneuvojen on oltava valmistettu yksinomaan Euroopassa tai tarkemmin sanottuna Ranskassa. Macronin tavoitteena on vahvistaa Ranskaa toteuttamalla massiivinen ajoneuvojen ja akkujen tuotanto viennille vuoteen 2027 mennessä. Tietojen mukaan siirtyminen täysin sähköiseen liikenteeseen toisi ennennäkemättömiä säästöjä, kun kuukausittaiset 200 euron bensakustannukset keskimäärin putoaisivat vain 20 euroon akun lataamiseksi.

Liikenteen parantaminen

Siirtyminen sähköön vähentäisi hiilidioksidipäästöjä 30 prosentilla, mutta jos se ei riitä, joukkoliikenteiden ja rautatieverkoston laajentaminen voisi vähentää niitä vielä lisää 15 prosentilla. Toisena kohtana Ranskan hallitus aikoo rahoittaa 700 miljoonaa euroa vuodesta 2024 alkaen uusien rautateiden rakentamiseksi 13 Ranskan kaupunkiin. Kokonaiskustannukset ajan mittaan nousevat lopulta 10 miljardiin euroon.

Pääideana on taata bussien, raitiovaunujen ja junien kulku joka 15. minuutti kohti kaupunkeja, jotta autoilijat suostuvat käyttämään joukkoliikennettä useammin. Tämä suunnitelman toinen kohta liittyy suoraan kolmanteen kohtaan, joka perustuu matkustamisen vähentämiseen ja siten kysynnän vähenemiseen liikkuvuuden suhteen.

Lentokoneiden hiilidioksidittominen

Toinen suuri tavoite, jonka Ranskan hallitus aikoo saavuttaa, on lentoliikenteen kehityksen lisääminen. Vuoteen 2030 mennessä tavoitellaan 12 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöjen vähentämistä lentokoneista käyttämällä niin kutsuttuja kestäviä lentopolttoaineita (SAF). Nämä polttoaineet edustavat kuitenkin tällä hetkellä vain yhtä prosenttia lentoliikenteen maailmanlaajuisesta polttoaineiden käytöstä, minkä vuoksi Ranskan yritys kohtaa joitain epäilyjä. Toinen tapa vähentää päästöjä olisi korvata vähemmän kestävät lentokoneet toisilla, toivoen säästävänsä vähintään 3 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuoteen 2030 mennessä. Lentolippujen tai lentokerosiinin verottaminen voisi nopeuttaa tämän tavoitteen saavuttamista, mutta Ranskan hallitus on epäröivä, koska se voisi vahingoittaa Ranskan markkinoita.

Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on äärimmäisen tärkeää nykypäivänä, kun ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat yhä selvemmin havaittavissa. Hiilidioksidipäästöt ovat pääasiallinen tekijä ilmaston lämpenemisessä, mikä aiheuttaa monia haitallisia seurauksia ympäri maailmaa. Ilmaston lämpeneminen voi johtaa äärimmäisiin sääilmiöihin, kuten tulviin, kuivuuteen ja hurrikaaneihin, jotka uhkaavat ihmisten turvallisuutta ja aiheuttavat mittavia taloudellisia vahinkoja. Lisäksi merenpinnan nousu voi johtaa rannikkoalueiden tulviin ja jopa kokonaisten saarten katoamiseen. Ilmaston lämpeneminen vaikuttaa myös ekosysteemeihin, kuten metsiin ja meriin, mikä voi aiheuttaa lajien sukupuuttoja ja häiritä ruoantuotantoa.

Siksi on välttämätöntä vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi ja nopeasti ottamalla käyttöön kestäviä energialähteitä, edistämällä energiatehokkuutta ja tukemalla ympäristöystävällisiä liikennemuotoja. Aika toimia on nyt, jotta voimme turvata kestävän tulevaisuuden seuraaville sukupolville.